مشخصه های اصلی دوربین مداربسته تحت شبکه

مشخصه های اصلی دوربین مداربسته تحت شبکه

مشخصه های اصلی دوربین مداربسته تحت شبکه

در ادامه مطلب دیجی همکار مشخصه های اصلی دوربین مداربسته تحت شبکه را بررسی می کند. معیار مهم در دوربین های تحت شبکه «کیفیت تصویر، حساسیت، تناسب با شبکه و POE» دوربین است. برای اطلاع از مشخصه های اصلی دوربین مداربسته تحت شبکه در ادامه با ما همراه باشید.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه

کیفیت تصویر، اولین و مهمترین ویژگی یک دوربین مداربسته است که شما با آن مواجه خواهید شد و تاثیر بسیار زیادی در رضایت نهایی شما از محصول دارد. نسبت به دوربین‌های آنالوگ نسل قبل، دوربین‌های تحت شبکه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، از کیفیت تصویر بسیار بهتری برخوردار هستند.

دوربین‌هایی با کیفیت تصویر 2 و 4 مگاپیکسل در حال حاضر جزو محصولات پرفروش بازار هستند. همچنین برای مواردی که نیاز به کیفیت تصویر بالاتر وجود دارد، دوربین‌هایی با کیفیت تصویر 4K و بالاتر نیز روانه بازار شده‌اند. این دوربین ها در اماکن حساس (مراکز نظامی، امنیتی، مالی و عمومی) و کارهای خاص (مانند خواندن پلاک خودروهای درحال حرکت و..)، بالاترین کارایی را دارند.

یکی از نکات مهم دیگر «تناسب اجزاء سیستم» است. استفاده از یک دوربین 5 یا حتی 3 مگاپیکسلی چه لطفی می تواند داشته باشد اگر پهنای باند مورد نیاز برای انتقال را در اختیار نداشته باشید؟ این مساله در جاهایی مثل کشور ما که سرعت اینترنت پایین است، نمود بیشتری دارد و بهتر است از دوربینهای 1/3 یا 2 مگاپیکسلی استفاده شود.

PoE یا Power Over Ethernet

دوربین های تحت شبکه جدید این قابلیت را دارند که از طریق پورت اترنت (PoE) و بوسیله  کابل Cat5e یا Cat6، همزمان صدا و تصویر را منتقل کنند و تغذیه شوند. تصور کنید حذف قسمت اعظم سیم کشی و حتی حذف کامل آن (در دوربین های تحت شبکه بیسیم)، چه صرفه جویی مناسبی در هزینه، ظاهر و کارایی سیستم خواهد داشت.

فشرده سازی تصاویر

استفاده از کدک‌های فشرده سازی در سیستم‌های نظارت تصویری موضوعی بسیار مهم و حیاتی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، فضای ذخیره سازی مورد نیاز برای ذخیره تصویر یک دوربین تحت شبکه با کیفیت 2 مگاپیکسل در 24 ساعت، بدون استفاده از کدک فشرده سازی، چیزی در حدود 3000GB است. این فضا فقط برای ذخیره سازی یک دوربین در طول یک شبانه روز است، در شرایطی که اغلب، تعداد دوربین‌های بیشتری برای حفاظت از محیط مورد نیاز است؛ در نتیجه، در چنین حالتی، تقریبا  ذخیره سازی تصاویر همه دوربین‌ها غیرممکن خواهد بود.

در حال حاضر، اکثر تولید کنندگان دوربین مداربسته، از کدک فشرده سازی H.264 استفاده می‌کنند که پهنای باند و حجم ذخیره سازی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. اما به دلیل سرعت خیره کننده رشد کیفیت تصاویر، قطعا این تکنولوژی نیز راهکار نهایی حل نیازهای کاربران نخواهد بود. به همین دلیل در کنار افزایش کیفیت تصاویر، کدک های فشرده سازی نیز بروزتر و کامل‌تر شده‌اند. جدیدترین کدک فشرده سازی در صنعت سیستم‌های نظارت تصویری، H.265 است که نسبت به کدک H.264 پهنای باند مصرفی دوربین را 50 تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

تطبیق پذیری با شرایط آب و هوایی

تطبیق پذیری دوربین مداربسته با شرایط آب و هوایی مختلف مانند سرما یا گرمای شدید، یکی از نیازهای مصرف کنندگان برای محیط‌های خاص است. اکثر دوربین‌های مداربسته استاندارد IP66 را رعایت و در شرایط محیطی 30- درجه تا 60+ درجه سانتی گراد بدون نقص کار می‌کنند.

حساسیت دوربین مداربسته تحت شبکه

از مشکلات مهم دوربین های تحت شبکه قدیمی تر، ضعف تصویربرداری در محل های کم نور و تاریک بود. البته در دوربین های جدید این مشکل کاملا حل شده و می توانیم از توانایی این دوربین ها در محل های کم نور نیز بهره مند شویم.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، حداقل روشنایی لازم برای عملکرد دوربین ها را با واحد لوکس (Lux) بر روی آن ذکر می کنند که عبارت است از مقدار روشنایی حاصل از نور شعله یک شمع در مساحت یک متر مربع. به عبارت ساده تر، 1 Lux نوریست که از یک شمع در فاصله 1 متری به چشم ما می رسد.

برای آشنایی بیشتر به طور خلاصه به میزان نور در برخی مکان ها می پردازیم.

نور کامل خورشید در تابستان: 50000 لوکس

نور روز معمولی : 10000 لوکس

نور استاندارد محیط‌: 500 لوکس

سپیده دم یا غروب: 1 تا 10 لوکس

نور استاندارد خیابان‌های اصلی: 30 لوکس

نور استاندارد خیابان فرعی: 10 لوکس

«اصل طلایی برای انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه» این است که حداقل نور ذکر شده برای آن، یک دهم نور محل مورد نظر باشد. همچنین یکی دیگر از اصل های بسیار مهم  برندهایی از دوربین‌های مداربسته و تحت‌ شبکه‌ای است که نباید بخریم، و در پایان دوربین مداربسته تحت شبکه باید حتما از Onvif زبان جهانی سیستم های تحت شبکه پشتیبانی کند. باید توجه داشته باشید که بیشتر دوربین‌ها می‌توانند در محیط‌هایی که نور زیادی دارند نیز به خوبی کار کنند (البته به شرطی که منبع نور به طور مستقیم در لنز دوربین نباشد) ولی مشکل، زمانی است که دوربین نور کافی را برای تشکیل تصویر دریافت نمی‌کند.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید